آیا سوالی دارید؟ کلیک کنید
02176228300
دفتر فروش
09125939929
موبایل
کمر بندی بومهن بعد پمپ بنزین کوثر جنب تابلو بیلورد کابینت ماندانا
تنور

تنور | انواع تنور | ساخت تنور

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

تَنور (عربی: تنور‎، اردو: تندور) یک نوع فِر (تاوَن) استوانه‌ای شکل گِلی است که در پخت‌وپز استفاده می‌شود. تنور در کشورهای جمهوری آذربایجان، هندوستان، ترکیه، ایران، ارمنستان، پاکستان، ازبکستان، افغانستان، بالکان، خاورمیانه، آسیای میانه و همچنین برمه و بنگلادش برای پخت نان استفاده می‌شود. تنور در گذشته بسیار کارایی بیشتری داشته اما با وجود اینکه از گذشته تا به امروز نانوایی ها رو به صنعتی شدن پیش رفته اما هنوز هم در بعضی نانوایی ها از تنور برای پخت نان و شیرینی استفاده میشود. 

از تنور برای پخت و پز استفاده می شود که انواع مختلفی دارد، معمولا از جنس گل می باشد ، در نوع گلی ابتدا تنور را می پزند سپس به منظوراستقامت و نفوذ ناپذیر شدن تنور را با سنگ چین ، اهک و خاکستر یا خاک پخته، پر میکنند. تنور در موسیقی به معنی صدا می باشد و در کل به معنی اجاق طبخ می باشد.

 

تاریخچه تنور

با وجود اینکه این هنر از قدیم تا به امروزه رواج داشته اما سازمان میراث فرهنگی این هنر را جزءصنایع دستی و زیر مجموعه خود قرار نمیدهد. 

ابداع تنور نان سنگک اولین بار توسط شیخ بهایی که یکی از دانشمندان دوره صفوی بوده به دستور شاه عباس به منظور رفاه حال تهی دستان و سربازان صورت گرفته است. 

 

ساخت تنور سفالی

تنور های سفال ممکن است هم به صورت دفن شده در خاک و هم به صورت سیارباشند. تنور های دفن شده به صورت جهت دار می باشند که از ابزاری به نام ساروج های گرد برای تشخیص جهت ان واندازه تا هدف استفاده می شود.

برای ساخت تنور سفالی  ابتدا گل ان را اماده می کنند که از ترکیبات خاک رس، اب، ماسه، موی بزونمک تهیه می شود سپس ان را برای مدتی در پلاستیک می گذارند تا خوب جا بیفتد، سپس ان را سه بار ورز میدهند که در اینجا دلیل استفاده از ماسه،جلوگیری از چسبندگی در هنگام ورز دادن می باشد. 

درمرحله بعد گل ورز داده شده را توسط چوب مخصوص لوله می کنند وبه صورت فیتیله در می اورند، تعداد این گل های فیتیله شده به اتفاع تنور بستگی دارد چون گل های فیتیله شده را روی هم به صورت دایره ای شکل می چینند تا تنور به ارتفاع مورد نظر برسد.سپس با کاردک سطح ان را صاف میکنند. بعد از انجام این مراحل تنور رابا ظرف اتیشی که درون ان قرار می گیرد خشک میکنند تا در یچه اتش را در تنور بسازند.

ودر اخرتنور را در برابر افتاب قرار میدهند تا کاملا خشک شود وبرای اینکه نان به تنور نچسبد، داخل تنور را صیقل می دهند که اصطلاحا به ان سنگ خوردن می گویند.

 

انواع تنورها

 انواع تنوربه صورت های برقی، گازی و گلی به سبک سنتی در بازار عرضه می گردد تنور امروزه هم کاربردهای وسیعی در جاهای مختلفی دارد که از جمله ان ها به شرح زیر است:

تنور خانگی

تنور باغی

تنور رستورانی

تنور هتل

 

جمع بندی : از ان جا که استفاده از تنوربه صورت سنتی در پخت و پز،هم زمان بر وهم دارای زحمت بیشتری میباشد معمولا به صورت تفریحی از تنور استفاده میکنند. از تنورهای سیارهم در تفریحات بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.

 

آریانا فایر
آریانا فایر اولین تولید کننده باربیکیو ، تنور و شومینه به صورت پیش ساخته
کمر بندی بومهن بعد پمپ بنزین کوثر جنب تابلو بیلورد کابینت ماندانا
09125939929
[email protected]

Search